Optomed Oyj
Vuosikertomus 2019

TIETOA MEISTÄ

Optomed lyhyesti

Optomed on suomalainen terveysteknologiayhtiö ja maailman johtava kädessä pidettävien silmänpohjakameroiden valmistaja.

Yhdistämme kädessä pidettävät silmänpohjakamerat ohjelmistoihin ja tekoälyyn tavoitteenamme uudistaa sokeuttavien silmäsairauksien, kuten nopeasti lisääntyvän diabeettisen retinopatian diagnosointiprosessia.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Kiihdytämme kasvuamme uusille markkinoille

”Vuosi 2019 oli Optomedille merkittävä. Vuoden kohokohtia olivat hyvin onnistunut uuden kädessä pidettävän Aurora-silmänpohjakameramme kansainvälinen kaupallistaminen, useiden toisiaan täydentävien myyntikanavien avaaminen tuotteillemme sekä ylimerkitty listautumisantimme Helsingin pörssin päälistalle. Meillä on nyt sekä oikeat tuotteet että tarvittavat pääomat, joiden avulla jatkamme laajentumistamme uusille markkinoille sekä uusiin asiakassegmentteihin maailmanlaajuisesti.”

Seppo Kopsala

Avainluvut 2019

Liikevaihto 2019

15,0

miljoonaa euroa

Bruttokate

66,4

Oikaistu käyttökate

miljoonaa euroa

Omavaraisuusaste

57,2

LIIKETOIMINTAMALLI

Kokonaisratkaisuja silmäseulontaan

Liiketoiminnassamme yhdistämme kädessä pidettävät silmänpohjakamerat ohjelmistoihin ja tekoälyyn. Laajennumme uusille markkinoille eri myyntikanavia hyödyntäen. Ulkoistetun laitevalmistuksemme ansiosta liiketoimintamallimme on skaalautuva.

TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Optomed on johtava toimija kasvavilla markkinoilla

Optomed toimii globaaleilla silmänpohjakameramarkkinoilla. Markkinoiden koon arvioidaan olevan noin 535 miljoonaa USD (vuonna 2018) ja niiden arvioidaan kasvavan noin 4 prosenttia vuodessa. Kädessä pidettävien kameroiden osuuden arvoioidaan kasvavan reilusti kokonaismarkkinaa nopeammin, noin 11 prosenttia vuodessa.